۱۳۹۲ مرداد ۲۴, پنجشنبه

داستان احمدی نژاد

در پاسخ به مطلب بهنود نوشتم
 
ناکامی به معنی مانعی که راه را به سوی هدف می بندد و آشفتگی یا خشم به خاطر عقب ماندن یا نا امیدی و شکست است. در این وضعیت واکنش های مختلفی روی میدهد. این واکنش ها ممکن است سازگارانه و مفید باشند و به فرد کمک کنند یا ممکن است ناسازگار باشند و به ضرر فرد تمام شوند.
به طور مثال یکی از مکانیزمهای دفاعی، انكار است. مادري پس از دريافت خبر كشته شدن پسرش در جنگ، مرگ پسرش را انكار كرده و باز بشقاب غذايش را سر ميزغذاخوري مي آورد و يا لباسهايش را مرتب ميكند. یا افراد مسن غالبا پير شدن خود را انكار كرده و ميگويند ما هنوز جوان هستيم. یا معتادان همواره اعتياد خود را انكار ميكنند. یا پسري كه دوست دختري ندارد ميگويد من به دخترها نيازي ندارم. یا هنگامي كه پزشك سرطان را در بيمارش تشخيص ميدهد، بيمار آن را نادرست پنداشته و سراغ پزشك ديگري ميرود.
فردی که یک موقعیت یا یک احساس درونی مانند یک بیماری را انکار می کند و به هیچ وجه آن را نمی پذیرد، به گونه ای که گویی آن بیماری اصلاً وجود ندارد، ممکن است به ضرر خود کارهایی را انجام دهد. به طور مثال اگر به او بگویند که مشکل قلبی دارد و او آن را نپذیرد، ممکن است دست به ورزش های سنگین بزند تا آن را انکار کند و احتمال دارد که خود را با خطر مرگ مواجه سازد، اما اگر فردی سرطان دارد و یا بیماری لاعلاجی که او نیز این مساله را انکارمی کند، ممکن است این انکار برای او فایده داشته باشد و دیگر درگیر هیجانات وعواطف مخرب مانند افسردگی و یاس و اضطراب و غیره نشود.
به هر روی، آدمی در برابر شرایطی که قطعاً همواره مطلوب وی نیست واکنش هایی نشان می دهد که غالباً از این واکنش ها آگاهی و هشیاری ندارد. مکانیزم های دفاعی ، موقعیت تنش زا را تغییر نمی دهند بلکه فقط شیوه ی دریافت یا اندیشیدن شخص را به آن عوض می کنند و لذا در اغلب موارد، عنصر خود فریبی در کار است. همه ما گه ‌گاه مکانیزم های دفاعی را به کار می بریم تا موقعیت تنش زا را حل و فصل کنیم ولی اگر زیاد از آن ها استفاده کنیم، غیر هنجار و بیمارگونه خواهد بود.
هر چه باشد، احمدی نژاد انکار نشدنی است. به قول شکسپیر، چه به من عشق بورزید و چه از من متنفر باشید، هر دو به نفع من است... اگر عاشق من باشید، همیشه در قلبتان هستم... اگر متنفر باشید، همیشه در ذهنتان.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر